Nauta Shiprepair yard

M/V “DP Eagle”

Naprawa nadbudówki


DP Eagle

Jednostka "DP EAGLE" Jednostka została zbudowana w 1975r. w Norwegii. Po raz pierwszy na świecie zastosowano na jednostce system nawigacji satelitarnej "DP positioning" Jest to statek uniwersalny, pełniący także rolę holownika.

Statek wyposażony jest w dwa radary, dwa żyrokompasy, echosondę i autopilota, a także w system łączności satelitarnej. Ponadto posiada również urządzenia do precyzyjnego pozycjonowania jednostki. Występujące na statku dźwigi to: 14 t przy zasięgu 9 m (10 t przy zasięgu 15 m); następny to 2,5 t przy zasięgu 10 m dźwig elektro-hydrauliczny "Hydrolift", a także spalinowo-elektryczny wciąg pionowy o zasięgu 200 m. W dnie statku znajduje się moonpool z hydraulicznie otwieranymi klapami. W części rufowej znajduje się bramownica o obciążeniu nominalnym 40 t. Statek w 1999r. był remontowany w Stoczni Remontowej "Nauta" S.A. w Gdyni.

Wymiary główne statku:
Długość całkowita 63,61 m
Długość między pionami 55,93 m
Szerokość 13,40 m
Wysokość boczna do pokładu ochronnego 6,65 m
Zanurzenie letnie 5,75 m
Prędkość max 12 w

Jednym z elementów remontu było wykonanie i montaż nowej pokładówki i sterówki. Obie konstrukcje wykonano na stanowiskach montażowych, jako sekcje przestrzenne w pozycjach odwróconych. Sterówkę wykonano z jednej, natomiast pokładówkę ze względu na duży ciężar, z dwóch sekcji. Po ułożeniu pokładów, ścianek i pospawaniu ich, sekcje przestrzenne wzmocniono dodatkowymi usztywnieniami technologicznymi. Zamontowano również wysokie uchwyty transportowe na podkładkach wraz z węzłówkami przeciw-skrętnymi. Następnie przy użyciu dźwigów sekcje odwrócono i dokończono spawanie pokładów i ścianek sekcji pokładówki. W tym czasie na statku trwały prace związane z demontażem istniejącej sterówki wraz z koferdamem i przedłużeniem pokładu, na którym miała stać nowa pokładówka. Po przetransportowaniu obu sekcji pokładówki na statek i po dokładnym ustawieniu ich względem siebie przystąpiono do montażu. Następnie na jednostkę przetransportowano sterówkę i ustawiono ją, zgodnie z dokumentacją rysunkową, na pokładówce. W czasie remontu zamontowano także nowe siłowniki do bramownicy i wykonano jej próby wytrzymałości pod obciążeniem nominalnym 40t oraz obciążeniem 1,5 x większym od nominalnego (60 t). Jako obciążenie służył zbiornik napełniany wodą podwieszony do bramownicy. Po napełnieniu zbiornika wodą aż do uzyskania ciężaru 40 t próbę przeprowadzono dla trzech położeń bramownicy: maksymalnym wychyleniu w kierunku rufy, wychyleniu w położeniu pośrednim i maksymalnym wychyleniu w kierunku dziobu. W każdym z tych położeń bramownica została zablokowana na 10 min. W ten sam sposób dokonano próby urządzenia zwiększając obciążenie do 60 t.

© Stocznia Remontowa Nauta. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i administracja eximius.pl