Nauta Shiprepair yard

Położenie stępki pod "Don Ole"

W czwartek, 15 stycznia w Stoczni Nauta odbyło się położenie stępki oraz umieszczenie szczęśliwych monet pod sejner rybacki, który stocznia buduje na zamówienie Fitjar Mekaniske Verksted AS. Jest to szósta jednostka rybacka, która powstaje w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta. Don Ole trafi do zamawiającego w czerwcu 2015 r.

Wraz z położeniem stępki budowa statku Don Ole przechodzi do kolejnego etapu – przygotowane wcześniej elementy kadłubowe będą teraz scalane i wyposażane w niezbędne urządzenia. W symbolicznej ceremonii, otwierającej budowę uczestniczyli przedstawiciele norweskiej stoczni oraz reprezentanci peruwiańskiego armatora – pana Jana Martina Giske zrzeszonego w armatorskiej grupie Austral. Zgodnie z kontraktem zawartym we wrześniu 2014 r. Nauta wykona częściowo wyposażony kadłub. Statek będzie miał ponad 60 m długości i ponad 12 m szerokości.

Sejner został zaprojektowany tak, by mógł być napędzany jednym silnikiem  o mocy ok. 3000 kW, połączonym ze śrubą napędową poprzez wał i dwubiegową skrzynię biegów. Siłownia będzie składała się z dwóch generatorów wysokoprężnych, generatora wału i jednego generatora awaryjnego. Jednostka będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Budowa prowadzona jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas.

W ostatnim czasie jest to kolejne położenie stępki w stoczni Nauta. Dokładnie tydzień temu szczęśliwe monety położono pod kadłub jednostki naukowo-badawczej, którą w Naucie zamówił Uniwersytet w Goeteborgu. Portfel zamówień Zakładu Nowych Budów Stoczni Nauta na kolejne miesiące obejmuje budowę jednostek różnego typu – oprócz sejnerów floty łowczej, stocznia ma zakontraktowane budowy jednostek naukowo-badawczych oraz statku pomocniczego do obsługi farm wiatrowych. W ten sposób  Nauta buduje zróżnicowaną ofertę produktową i ma okazję współpracować z klientami reprezentującymi różne gałęzie gospodarki morskiej – mówi Krzysztof Juchniewicz, Prezes Zarządu Stoczni Nauta.

nauta_FMV-Hull-37-PS60-don-ole_www.jpg
nauta_IMG_4324-don-ole_www.jpg
nauta_IMG_4336-don-ole_www.jpg
nauta_IMG_4383-don-ole_www.jpg

Podstawowe dane statku

Długość całkowita: 60,5 m
Długość pomiędzy pionami: 53,35 m
Szerokość: 12,6 m
Zanurzenie: 8,0 m

Stocznia Nauta jest przykładem połączenia wieloletniej tradycji z nowoczesnością. Nauta jest  najstarszą polską stocznią -prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. W ostatnich latach stocznia skupiała się przede wszystkim na działalności remontowej. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów na terenach gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400  osób i będzie zwiększane  w szybkim tempie. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek i negocjuje kolejne zlecenia.

Fitjar Mekaniske Verksted AS to niewielka norweska stocznia położona na wyspie Stord, na południe od Bergen. Zakład zatrudniający około 60 osób działa na rynku od 1957 r. Swoje produkty dostarcza przede wszystkim dla klientów z branży offshore i rybołówstwa.

© Stocznia Remontowa Nauta. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i administracja eximius.pl