Nauta Shiprepair yard

Położenie stępki pod jednostkę badawczą

8 stycznia w Zakładzie Nowych Budów w Gdańsku odbyła się ceremonia położenia stępki połączona z umieszczeniem monety na szczęście na jednostce naukowo-badawczej, którą stocznia Nauta buduje dla Uniwersytetu w Goeteborgu.

Kontrakt na budowę statku naukowo-badawczego Nauta podpisała pod koniec roku 2013 po przetargu, w którym gdyńska stocznia pokonała czternaście europejskich stoczni. W marcu 2014 r. zostały wykonane próby modelowe jednostki, a następnie stocznia przystąpiła do realizacji prac kadłubowych. Statek będzie budowany i wyposażany na nabrzeżu K3 w Gdańsku. Dotychczas wykonano około 30% bloków kadłubowych. Zakończenie prac kadłubowych potrwa do końca marca 2015r. Wszystkie prace związane z budową powinny zostać ukończone do końca grudnia 2015 r.

Jednostka będzie służyć studentom i naukowcom do badania globalnych zmian klimatycznych Skandynawii spowodowanych zmianą kierunku prądów morskich oraz kwasowości wody morskiej. Zostanie wyposażona w nowoczesne laboratoria i stanowiska badawcze.

Statek będzie miał blisko 45 m długości, 11 m szerokości i będzie ważył około 800 ton. Na swoim pokładzie oprócz pięcioosobowej załogi, pomieści 20 osób. Nowa jednostka zastąpi wyeksploatowany już mniejszy statek Skagerak, który pracował dla Uniwersytetu od ponad 40 lat. Ze względu na to, iż zamawiający przywiązuje dużą wagę do kwestii związanych z ochroną środowiska, statek będzie zero emisyjny, co oznacza, że wyeliminowana zostanie emisja płynów do morza, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym (m.in. system SRC), zużycie paliwa zostanie zmniejszone o 40 % w porównaniu do podobnych jednostek. Ponadto jednostka będzie charakteryzować się niską emisją hałasu i drgań na zewnątrz kadłuba. Z racji warunków, w jakich będzie pracować, na jednostce zostanie zainstalowana siłownia na bazie diesel electric, która zapewni jej dużą manewrowość.

Położenie stępki to istotny moment podczas budowy statku zarówno dla stoczni, jak również dla właściciela jednostki, dlatego w ceremonii uczestniczyli przedstawiciele szwedzkiego uniwersytetu. Wśród gości, którzy uczestniczyli w ceremonii, znaleźli się m.in.: Dziekan Naukowego Centrum Badań Morskich, Kanclerz Uniwersytetu w Goeteborgu, Kapitan jednostki Skagerak oraz zespół inżynierów i naukowców, którzy są autorami projektu statku.
Zwyczaj kładzenia monety pod kilem to bardzo stary zwyczaj żeglarski. Wywodzi się jeszcze z czasów antycznych. Starożytni Grecy umieszczali monetę pod stopą masztu jako zapłatę dla Charona, na wypadek gdyby statek niespodziewanie zatonął wraz z całą załogą. Według przesądnych marynarzy złota lub srebrna moneta pod stopą masztu miała zapewnić ochronę statku i załogi przeciw wszelkim niebezpieczeństwom panującym na morzu. Podobnego zdania był kapitan Andersen dowodzący statkiem Mary Powell, który przez kilkadziesiąt lat wiódł prym wśród podobnych jednostek amerykańskiej floty – jego dokonania zostały szczególnie docenione w 1899 r., kiedy pełnił funkcję flagowej jednostki podczas odsłonięcia Statuy Wolności. Kapitan twierdził, że srebrne monety umieszczone pod masztem reszką do góry uchroniły statek przed zniszczeniem w czasie huraganu, który w rejonie zatoki Hoverstraw zmiótł z jego pokładu wszystko, co się na nim znajdowało. Mimo ogromnej fali, nikt z załogi statku nie ucierpiał, a jednostka szczęśliwie dotarła do lądu. Współcześnie monety umieszcza się w specjalnych, odpornych na korozję naczyniach u podstawy masztu. Na jednostce budowanej dla Uniwersytetu w Goeteborgu umieszczona została okolicznościowa korona szwedzka wraz z monetą dwuzłotową.

Samo położenie stępki dawniej było jednoznaczne z rozpoczęciem budowy. Obecnie jest ważnym kamieniem milowym w procesie budowy nowego statku. Wieńczy etap prefabrykacji elementów kadłubowych i jednocześnie rozpoczyna etap montażu kadłuba. Mimo że budowa sekcji kadłubowych rozpoczyna się kilka miesięcy wcześniej, położenie stępki pozostaje symbolicznym początkiem budowy statku i dniem, do którego przepisy i konwencje odnoszą towarzystwa klasyfikacyjne.

Budowa jednostek o przeznaczeniu naukowo-badawczym jest istotnym obszarem aktywności stoczni Nauta. Współpracując ze środowiskiem akademickim, Nauta zyskuje dostęp do najnowocześniejszych technologii i rozwija ofertę produktową, co pozwala stoczni pozyskiwać nowych klientów. Realizacja projektów innowacyjnych to szansa również dla załogi, która poprzez kontakt z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi podnosi swoje kwalifikacje.

nauta_news-2015-01_3626-www.jpg
nauta_news-2015-01_3636-www.jpg
nauta_news-2015-01_3643-www.jpg
nauta_news-2015-01_3759-www.jpg
nauta_news-2015-01_3799-www.jpg

*  *  *

Stocznia Nauta jest przykładem połączenia wieloletniej tradycji z nowoczesnością. Nauta jest najstarszą polską stocznią -prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. W ostatnich latach stocznia skupiała się przede wszystkim na działalności remontowej. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów na terenach gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400 osób i będzie zwiększane w szybkim tempie. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek i negocjuje kolejne zlecenia.

Uniwersytet w Goeteborgu działa od 1891 r. i jest jednym z najważniejszych ośrodków akademickich w Europie Północnej. Z racji tego, iż w Goeteborgu znajduje się największy port Szwecji, miasto i uniwersytet stały się naturalnym centrum badań morskich. Na uniwersytecie działa m.in. Centrum Nauk o Morzu, które skupia najlepszych naukowców z kilku szwedzkich ośrodków akademickich.

© Stocznia Remontowa Nauta. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i administracja eximius.pl