Nauta Shiprepair yard

M/V “Lysblink” “Lysvik” i “Lysbris”

Przedłużanie statków

Jednostki "LYSBLINK", "LYSVIK", "LYSBRIS" Statek "LYSBLINK" zostały zbudowane w stoczni AGB Shipyard LTD Surat w Indiach w 1998r. zgodnie z przepisami DNV. Jest to transportowiec papieru z burtowym systemem załadunku, dwoma pokładami, jedną ładownią, maszynownią i nadbudówką na rufie. Przystosowany jest również do przewozu kontenerów na pokładzie głównym, międzypokładzie i dnie wewnętrznym.

Wymiary główne statku:
  Przed przedłużeniem Po przedłużeniu
Długość całkowita 101,90 m 129,00 m
Długość między pionami 95,58 m 122,68 m
Szerokość konstrukcyjna 18,00 m 18,00 m
Wysokość do pokł. głównego 12,25 m 12,25 m
Wysokość do międzypokładu 7,50 m 7,50 m
Zanurzenie rufowe 4,20 m 4,20 m

Zakres przebudowy

  • przedłużenie jednostki o 27,10 m przez zamontowanie wstawki po przecięciu kadłuba,
  • wzmocnienie istniejącego dna podwójnego,
  • montaż dodatkowych gniazd kontenerowych na pokładzie głównym, międzypokładzie i dnie wewnętrznym oraz montaż wzmocnień pod gniazdami,
  • przedłużenie systemów rurarskich i instalacji elektrycznych,
  • powiększenie istniejącego pomieszczenia CO2 na dziobie,
  • wygrodzenie zbiorników burtowych w dziobowej części ładowni.

Samą operację przedłużania przeprowadzono z zastosowaniem specjalnego oprzyrządowania tj. torów jezdnych, wózków, torów ślizgowych, płyt teflonowych i ram oraz pontonu pływającego. Przed zadokowaniem statku na podstawach kilbloków dokowych zostały ułożone belki ślizgowe (jezdne) o wysokości 600 mm, na których ustawiono ramy o wysokości 370 mm z podkładkami drewnianymi o grubości ok. 30 mm. Po zadokowaniu statku i przecięciu go, część dziobowa została przesunięta na ułożonych ramach po belkach ślizgowych z użyciem teflonu z doku na ponton przycumowany na skraju doku. Na pontonie znajdowała się już stalowa wstawka. Następnie po obróceniu pontonu o 180o przesunięto, przy użyciu wózków jezdnych, wstawkę na dok do części rufowej statku i zabezpieczono ją przed przemieszczeniem się. Następnie, po ponownym obróceniu pontonu o 180o, przesunięto na belkach ślizgowych z zastosowaniem teflonu część dziobową statku na dok do wstawki i zabezpieczono ją przed przemieszczeniem się. Przebudowę wykonano pod nadzorem DNV ze stali okrętowej kategorii A, B i E.

Dokumentację trasowania numerycznego i karty wykroju przebudowy dostarczył Armator, natomiast dokumentację rysunkową i dokumentację dotyczącą stateczności i balastowania jednostki przed i po przebudowie, a także instrukcje i informacje technologiczne zostały opracowane w Stoczni przez Dział Technicznej Obsługi Projektów. W Stoczni dokonano przebudów bliźniaczych jednostek do wyżej opisanego statku - "LYSVIK" "LYSBRIS" oraz innych jednostek należących do tego samego Armatora - "LYSTIND", "LYSKOG", "LYSFOSS".

© Stocznia Remontowa Nauta. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i administracja eximius.pl